Resultat: Klubbmästerskap 2023

Till 2023 års klubbmästerskap hade 17 medlemmar lämnat in sammanlagt 46 bilder. Ett stort tack till jury från Fotoklubben Zoom som har bedömt bilderna och rangordnat och kommenterat de 10 som de tyckte var bäst. Grattis till alla som placerade sig och Stort Grattis till Hans Flyman som knep förstaplatsen!

Här nedan är bilderna och juryns kommentarer.

1. Brushanefight – Hans Flyman

KM2023-01 Brushanefight - Hans Flyman
Brushanefight. Foto Hans Flyman

En väldigt häftig bild på en fight mellan två brushanar. Kämpar de om honan i underkant tro. Bra och tydliga färger med en jämn och skön bakgrund som förhöjer bilden. Bra slutartid som även ger rörelser i vingarna på kombattanterna. Det enda som drar ned bilden något är att man inte ser ögonen på de som kämpar, men det är ju inte alltid så lätt att få till då allt sker så snabbt. Trots det lilla neddraget en klar och värdig vinnare.

2. Tjärnö – Magnus Karlsson

KM2023-02 Tjärnö - Magnus Karlsson
Tjärnö. Foto: Magnus Karlsson

En enkel men ändå väldigt intressant bild. Ger många tankar kring livet. Den slitna fasaden och flagnade färger. Ett fisknät i fönstret som ger minnen till en svunnen tid och kanske osäker framtid. Är det moln som hopar sig i himlen och vad förebådar de. Också härligt med en fast punkt i livet i form av huset. En fast punkt i tillvaron? Härlig och bra stämning även med färgvalet och strukturen i bilden. Gillade också att reflektionen är inramad.

3. I lugnt vatten – Calle Fredin

KM2023-03 I lugnt vatten - Calle Fredin
I lugnt vatten. Foto: Calle Fredin

En rätt minimalistisk bild på en kvinna som är ute med sin hundvalp i vattnet. Stora områden med s.k. negativ yta. Rörelserna i vattnet och även de små krusningarna som bryter speglingen av dem skapar en harmonisk stämning och ytterligare en horisontell linje. Bra att horisonten placerats så lågt i bilden. Ev. funderade en del av oss på om det skulle vara bra (eller tillåtet) att ta bort fågeln i vattnet till vänster om kvinnan.

4. Norrsken Falkenberg – Pär Mårtensson

KM2023-04 Norrsken Falkenberg - Pär Mårtensson
Norrsken Falkenberg. Foto: Pär Mårtensson

Vilket norrsken! Både det gröna och röda samtidigt som man så tydligt ser stjärnorna. En väldigt lyckad bild med en låg horisontlinje, träd och även ljusstrimmor från närliggande samhälle. Också fascinerande att det fångats så långt söderut som Falkenberg. En bild att förstora och hänga på väggen.

5. Hökuggla – Hans Flyman

KM2023-05 Hökuggla - Hans Flyman
Hökuggla. Foto: Hans Flyman

En fantastisk bild på en hökuggla. Bra färger, skarp och mycket bra placerad uggla i bilden. Det några störde sig på var maten i munnen. Är det åtel eller naturligt fångad föda? Utan maten hade bilden kommit högre upp, även om jakt på gnagare en naturlig del av livet som en uggla.

6. Gryning – Patric Rosberg

KM2023-06 Gryning - Patric Rosberg
Gryning. Foto: Patric Rosberg

En vacker och väldigt stämningsfull morgonbild med behagliga morgonfärger. Vi gillade hur detaljer i bakgrunden försvinner i dis/morgondimma och att man inte ens ser horisontlinjen. Utan båten skulle den vara svår att förstå, men skulle bilden tjäna på att båten var mindre centralt placerad i bilden?

7. Röda vinbär – Ann-Marie Johansson

KM2023-07 Röda vinbär - Ann-Marie Johansson
Röda vinbär. Foto: Ann-Marie Johansson

En bra bild på röda vinbär. Härliga kontrasterande färger med rött och grönt, men funderade om den skulle tjäna lite på lite varmare vitbalans, ev. lite mer ljus. Vi gillade att flera klasar syns i bakgrunden och kompletterar den centrala gruppen. Vattendroppen skapar nästan ett transparant bär och förhöjer bildens kvalitet då den gör mycket av bilden.

8. Färöarna – Karin Svensson

KM2023-08 Färöarna - Kerstin Svensson
Färöarna. Foto: Karin Svensson

En härlig landskapsbild från en fascinerande ö-grupp. Dalen gör att blicken inte vandrar runt utan går direkt ut mot ön i vattnet. Den större stenen gör en bra förgrund även om den kändes som den hamnat lite långt ut i kanten. Vägen har rätt lika färger som landskapet, men vi undrade hur bilden skulle blivit om man gått något mer till vänster och ev. fått bort den.

9. Stormvarning – Karin Svensson

KM2023-09 Stormvarning - Kerstin Svensson
Stormvarning. Foto: Karin Svensson

En bra komposition där den korta slutartiden fångar ett väldigt kort ögonblick och fryser vattnet. Vattnet som sprutar upp ur bryggan i nedre bilden gör bilden mer intressant även om skärpan verkar ligga lite längre ut. Vi gillade också hur bryggan bryter de horisontella linjerna i vattnet, samtidigt som att de enskilda brädorna går horisontellt som vattnet. Tyvärr är horisonten lite sned, vilket drar ned bildens betyg en del.

10. Sten i havet – Anna Tenggren

KM2023-10 Sten i havet - Anna Tenggren
Sten i havet. Foto: Anna Tenggren

En bra komposition med lagom lång slutartid, man får med både att se vågornas struktur och även rörelserna i det vita vattnet. Hårt mot mjukt. Gillade att vattnet är lugnare i underkant av bild. Tyvärr tappar bilden en del på att stenarna inte är riktigt skarpa.