Om klubben

Fotografering är en hobby som spänner över ett brett område. Det handlar om bildskapande, om form och färg, om teknik och till och med om hantverk. I fotograferandet får man möjlighet att släppa loss sin kreativitet och låta skaparglädjen flöda.

I Falkenbergs fotoklubb ser vi det per­sonliga mötet med andra fotografer som en möj­lighet att komma vidare i det egna skapandet. Att visa sina bilder hos oss garanterar konstruktiv kritik i en kamrat­lig anda vilket är utvecklande för både fotograf och den som kommenterar. När vi diskuterar teknik och prylar är det många frågetecken som rätas ut med gemensamma krafter från klubbens med­lemmar.

Hur man utövar sin hobby, det är upp till var och en. Men att dela sina tankar och idéer med andra likasinnade är alltid stimulerande och utvecklande. I Falkenbergs fotoklubb finns alltid någon att fråga om råd eller att dela sin kunskap med.

Alla är välkomna – det enda som egentligen krävs är att du gillar att syssla med fotografi på ett eller annat sätt.

– Välkommen!

Verksamhet

Vi har organiserade möten 1-2 kvällar i månaden, på programmet brukar stå sådant som bildvisningar, reseberättelser eller diskussion om bilder och teknik. Ibland gör vi utflykter ordnar tävlingar och fungerar som jury åt andra klubbar. På tisdagar de veckor då vi inte har något annat program träffas vi lite mer oorganiserat.

Vi har våra möten i ABF:s lokaler, Lasarettsvägen 11.

Vi bedriver även viss kursverksamhet där du kan lära dig ta bättre bilder, fotografera porträtt, redigera bilder i datorn osv. Kurserna hålls inte regelbundet, men när det finns tillräckligt många intresserade brukar vi dra igång.

Klubben är medlem i Riksförbundet Svensk Fotografi. Vi samarbetar en del med klubbarna i våra grannkommuner, t ex har vi rabatt på medlemsavgiften i Halmstad fotoklubb.

Lite historia

Falkenbergs Fotoklubb bildades i maj 1949 och bland initiativtagarna kan nämnas redaktören Sven Möller och fotografen A M Carlsson. Fram till 1964 hade klubben ingen egen lokal, utan man höll möten i de klubbrum som kunde hyras. Bland annat höll man till på Folkes konditori och Konditori Ritz. Nämnda år flyttade klubben in i egna lokaler med mörkrum i en källarlokal mitt i centrala Falkenberg.

Verksamheten tog ordentlig fart under senare delen av 1960-talet, vilket bland annat resulterade i att klubben stod som värd för Riksfotoutställningen 1969 och 1975 samt för Västsvenska fotoexpon 1974. Med början 1978 och 20 år framåt gav Falkenbergs Fotoklubb ut bildhäftet ”Bilder från vår bygd”, en fotodokumentation med tonvikt på äldre bilder. Bildhäften finns fortfarande att köpa av klubben.

Senare års aktiviteter omfattar bland annat en årlig utställning på Falkenbergs Huvudbibliotek i december/januari och Fotografi Falkenberg sista helgen i juni. Under Fotografi Falkenberg fyller vi Falkhallen med fotoutställning, föreläsningar och andra fotorelaterade aktiviteter.